Een horecazaak runnen kan behoorlijk stressvol zijn. Je krijgt te maken met hele drukke dagen, waarbij er van alles tegelijk moet gebeuren. En vanzelfsprekend wil je niet dat je klanten te lang moeten wachten op hun bestelling. Daarom is het belangrijk dat je kunt vertrouwen op kundig personeel, de juiste apparatuur en een goed ingerichte horecagelegenheid. Wil je weten hoe je hiervoor zorgt? In deze blog geven we je een aantal tips die voor elke horecaondernemer handig zijn.
Opgeruimd en fris
Ten eerste is het belangrijk dat je horecazaak er altijd opgeruimd en fris uitziet. Dit zorgt er namelijk voor dat je horecazaak er gastvrij uitziet en dat gasten zich welkom voelen. Zorg er dus voor dat er geen rommel ligt, dat de stoelen altijd mooi staan aangeschoven en dat alles netjes schoongemaakt is. Deze frisse uitstraling kan er zeker voor zorgen dat er meer gasten een kijkje komen nemen.
Snel, maar toch vriendelijk en beleefd
Je gasten moeten snel worden bediend. Dit zorgt er niet alleen voor dat de klant tevreden blijft, maar ook dat er meer bestellingen volgen. Zorg er dus voor dat je personeel snel en efficiënt kan werken. De juiste horeca apparatuur helpt hierbij. Er moet genoeg plek zijn in de horeca koelkast, genoeg glazen, voldoende capaciteit in de vaatwasser en een handige inrichting van de horeca keuken. Dit zijn allemaal zaken die eraan bijdragen dat je personeel snel en efficiënt kan werken. Ook moet je personeel altijd vriendelijk en beleefd blijven. Vertel je personeel dus dat ze niet hoeven te laten merken wat ze werkelijk denken en hun geduld niet mogen verliezen. Het is belangrijk om altijd rustig en beleefd te reageren.
De details
Daarnaast is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de details. Train je personeel dus om niet over klanten heen te hangen bij het bedienen, oortjes van kopjes netjes te draaien en wijnglazen bij de steel te pakken. Ook is het slim om te laten zien dat je gasten hebt opgemerkt. Komen er nieuwe gasten binnen? Dan moet je personeel deze personen begroeten, een vriendelijk knikje geven of even glimlachen. Zo voelen de gasten zich welkom en weten ze dat hun bestelling zo zal worden opgenomen.
Brainstormen met je personeel
Je kunt ervoor kiezen om eens te brainstormen met je personeel. Zij ervaren immers hoe het is om te werken in jouw horecazaak, dus zij weten ook wat er beter kan. Maak gebruik van hun kennis en ideeën en wie weet komen zij wel met goede verbeteringen.
Geef een reactie